Dayenu!

Jag kanske bara har varit hos min värdfamilj 4 dagar, men jag har redan hunnit träffa både barnens morföräldrar, farföräldrar och alla kusiner från ena sidan av familjen! Farföräldrarna träffade jag samma dag jag kom, då de också var här, och resten träffade jag i fredags, då jag fick vara med och fira judisk påsk med familjen!
 
Judisk påsk ska ju vara en lång middag med massor av olika steg och böner, men jag kom undan relativt lätt. Det var många barn med under middagen, så de hoppade över en del steg, och förenklade en massa, vilket var skönt, och de var så himla lättsamma när de sjöng alla sånger. Helt plötsligt kunde någon börja trumma i bordet, och sen la alla till sitt eget beat, och det var världens mysigaste stämning. Jag hade barnens mormor bredvid mig, som direkt försäkrade mig om att hon kunde vara min guide om jag hade några frågor. 
 
Under middagen läste vi ur en bok som förklarade alla steg man utför innan den stora festmåltiden, t.ex. persiljan som doppas i saltvatten för att representera tårar, vinet (vindruvsjuicen) som man droppar på tallriken för de tio plågorna i Egypten, och så såklart de bittra örterna som representerar slaveriet. När det kom till de bittra örterna fick alla äta en skedfull pepparrot på en bit matzo (ojäst bröd) en och en medan resten av rummet tittade på. Ingen press, haha. Men måste ändå säga att jag klarade det ganska bra! Jag fick även hjälpa till att läsa en bit ur boken, och stötte nog bara på ett ord på hebreiska som de andra fick hjälpa mig med. 
 
Sen var det dags för festmåltiden, som verkligen var heelt fantastisk! Det var så mycket mat, bland annat bringa, rostad potatis, någon form av pasta-pudding (??), och så en speciell "sallad" som jag och äldsta tjejen hade gjort dagen innan och tagit med oss. Den bestod av äpple, valnötter, vindruvsjuice, socker och kanel, vilket låter himla märkligt, men det var gott! Kvällen avslutades med spel och efterrätt i form av lite småkakor, och massor av konversationer. Familjen var verkligen hur trevlig som helst, och jag fick massor av lyckönskningar för det kommande året.
 
Tyvärr har jag inga bilder från kvällen då jag inte ville ta fram min telefon under middagen, men jag har däremot bilder från påskäggen som jag och barnen målade idag! Vi satte gummiband och gjorde prickar av vax på ägg, och doppade de sedan i någon färg som mamman hade, och de blev rätt så coola!
 
 
Imorgon börjar första riktiga veckan här i USA, och inte ens den kommer egentligen vara som en vanlig vecka, eftersom barnen har lov. Men den äldsta ska på läger hela veckan, så om jag har fattat det rätt kommer hon vara borta hela dagarna ändå. Vi får se hur veckan blir helt enkelt!

Kommentera