Hejdå del 2

Denna veckan har varit fylld av soffliggande och förberedelser! Hade planer i förra helgen som ställdes in, vilket var lite skön timing ändå då jag åkte på världens jätteförkylning precis innan helgen, så det kändes helt okej att jag låg i soffan hela dagarna. Men jag gjorde i alla fall färdigt hela förberedelsekursen samt allt annat som behövde vara klart för att jag ska få åka!
 
Jag hade min läkarundersökning i tisdags, och det var verkligen de mest onödiga pengarna jag någonsin spenderat. 870kr för att en läkare ska fylla i ett papper om min medicinska historik och vaccinationer. Han behövde inte göra någon undersökning heller, som jag har förstått att man behövde förut, på de gamla läkarintygen som skulle in till SI, men de som man ska skicka in nu för tiden handlar verkligen bara om ens medicinska historik, samt om läkaren tycker att man kommer kunna klara arbetet (min läkare skrev att jag var optimistisk, trevlig och lätt att prata med, så det var väl trevligt). Utöver de här välspenderade pengarna har jag nu betalat programavgiften! Det var också intressant, då jag först behövde ringa banken för att öppna mitt konto för internationella betalningar, och då fick jag svara på massa frågor om vad det var jag skulle betala, mina inkomster och sparanden, samt om jag eller någon i min familj är i en politiskt utsatt position. Så det var ett minst sagt spännande samtal. Men de verkade lita på mig, för de tillät mig att betala till utlandet, och jag kunde betala avgiften! Och så kom det internationella körkortet också (måste nog ha varit på rekordtid för övrigt, beställde det i tisdags tror jag, och det kom idag!), så där fick jag en till faktura att betala.
 
Veckan har även spenderats med fler hejdån till vänner, herreGUD så konstigt?? Sen är det ju verkligen "bara" för ett år, det är ju inte som att jag flyttar för alltid, men känns ändå bra att få ha några sista kramar och samtal med alla ansikte mot ansikte så att jag klarar mig under året.
 
Idag åkte jag in till stan för att klippa luggen ordentligt, och har börjat köpa presenterna till värdfamiljen och lite andra småsaker som jag behövde! Usch, är lite tråkigt att titta på kontot efter alla de här små-utgifterna, men jag har lyckats att hålla mig till att bara köpa saker jag verkligen behöver! Nu är ju inte den bästa tiden att köpa onödigt skräp...
 
Att göra-listan fylls sakta men säkert på, det känns som att jag är i fas med allt! Det är ju faktiskt inte så mycket kvar att göra nu...
 
TO DO
 
VISUM
[X] Invänta visumhandlingar från posten
[X] Ta foto
[X] Fylll i DS-2019
[X] Onlinevisum DS-160, skriv ut bekräftelsen
[X] Boka tid på ambassaden (25/3)
[X] Besök ambassaden
 
KÖPA
[\] Presenter till värdfamilj
[ ] Adapter
[ ] Förlängningssladd
 
ÖVRIGT
[X] Gör förberedelse-kursen
[X] Internationellt körkort
[X] Klipp luggen (9/4)
[X] Läkarundersökning (2/4)
[X] Bestäm försäkring
[X] Betala programavgift
[\] Tandläkarbesök (12/4)
[ ] Växla pengar
[ ] Kopiera viktiga papper

Kommentera