Uppdatering från ett isolerat New York

Hallå där! Nu var det ett tag sen igen. Ojsan. Men det har ju hänt lite saker i världen sen senast. Så jag tänkte flika in med en snabb uppdatering innan jag fortsätter skriva ikapp om allt som hänt.
 
TL;DR: Sitter isolerad i huset de sista veckorna pga Corona, och kommer hem en månad tidigare från USA! 
 
Långa versionen: 
 
Helgen efter jag skrev det senaste inlägget om Frozen spenderade jag hela lördagen inne i city med Tanara. Corona-viruset började ju sprida sig, och lite saker hade börjat stänga i staden, så vi tänkte vi går på lite äventyr när vi fortfarande kan. Dagen efter, på söndagen, bestämde vi oss i familjen att börja själv-isolera oss. Sen dess har nu, om jag minns rätt, alla event med över 50 pers förbjudits i New York, och i princip allting utom mataffärer och apotek är stängt. Detta betyder ju även att barnens skolor har ställt in, så nu jobbar jag större delen av dagarna! Jag har ju ändå turen att min värdpappa jobbar fritt, och min värdmamma jobbar hemifrån och behöver inte ens jobba heltid, så vi är hemma hela tiden, turas om att ta hand om barnen och så. Men det blir långa dagar i alla fall, så jag har inte orkat skriva. Efter jobbet på kvällarna ligger jag och kollar på tv och sen går jag och lägger mig, typ. Och hela denna helgen har jag gått på kurs (online!), så hann inte skriva något nu heller. Men jag ska göra mitt bästa för att skriva ikapp allt som hände innan vi låste in oss.
 
Det är ju så klart inte bara i New York det ser ut så här, i princip hela USA har liknande regler, så jag har även ställt in min resemånad. Svintråkigt är det, men det finns inte så mycket att göra åt saken. Hypotetiskt sätt hade jag väl kunnat åka, men jag hade ju inte kunnat göra någonting eftersom allt är stängt, så det är verkligen inte värt det, och dessutom hade det varit fruktansvärt oansvarigt att göra det med hur situationen ser ut här i Amerikat just nu. Så istället åker jag hem precis när mitt år är över, alltså 15 april, är hemma igen 16 april, sparar de där pengarna som skulle gå åt till resan, och förhoppningsvis åker jag väl tillbaka någon gång i framtiden och gör den resan. Jag hade så mycket planerat, och det tänker jag inte missa. Så jag kommer tillbaka. Så snart jag kan. Det är min plan.
 
Jag försöker ju hitta lite positiva sidor av det här också. Jag behöver inte längre gå upp klockan 6 på morgonen. Jag sparar en väldans massa pengar, inte bara det jag skulle spenderat på resemånaden, utan jag får ju nu totalt 4 veckors lön när jag fortfarande jobbar, utan några utgifter, eftersom jag inte kan gå ut. Sitter bara hemma. Försöker läsa och skriva och titta på film. Hitta lösningar till alla de där sakerna jag skulle göra de sista veckorna (biblioteken är stängda så jag kan inte lämna tillbaka mina låneböcker, är min bank fortfarande öppen så jag kan stänga mitt konto, de där kläderna jag hade tänkt försöka sälja i second hand-butiker, vad gör jag med de? osv osv). Har gått på någon promenad för att i alla fall få röra på mig lite. Och tack gode gud att vi har en trädgård så vi kan vara ute när det är fint väder. Och sen ser jag faktiskt lite fram emot att komma hem tidigare, få några extra veckor hemma att ta det lugnt. Man rekommenderas ju att själv-isolera sig i två veckor efter man varit och rest för att vara säker på att man inte blivit smittad, så det får jag väl göra, vilket ska bli skönt, men det ska man väl inte erkänna, haha. 
 
Vi mår bra i alla fall, det är ju det viktigaste! Hela familjen mår bra. Både jag och min värdpappa hade någon dunder-förkylning för ett par veckor sen som vi blev av med lagom till när vi började stanna hemma, så vi skämtar om att vi har vunnit över Corona. Vem vet, det kanske vi har?
 

Kommentarer

Anja

Fint att du mår bra. Hoppas allt går bra på hemresan. Det är jobbigt nu för alla världens människor.

Kommentera