Up, up, and away!

 
Tisdag morgon i Chicago satt jag och åt sen frukost på hostelet (de hade superfin frukost med våfflor och pannkakor och rostbröd och massa bär!! så gott). Fick sällskap av några av dem jag hade gått ut med kvällen innan, dem som var au pairer på sin resemånad (bland annat hon som tog fina bilder på mig <3). De frågar mig om jag har några planer för dagen, jag svarar inte riktigt, så de säger att jag gärna får hänga med dem, så det gjorde jag! Jag hade verkligen inga planer, så varför inte, liksom? Det var ju faktiskt det som var ett av mina små mål med den här resan, att umgås med människor. Så dem berättade om sina planer för dagen, vilka var The Bean och Navy Pier, exakt det jag hade gjort dagen innan, men jag tänkte att jag kunde följa med ändå! Hade ju som sagt inga planer alls, och det är ju inte alls samma sak att gå dit själv som att gå dit med andra.
 
 
Vi började vandra mot tåget, tog lite bilder vid Wrigley Field, och den här snubben (Jag kan inget om baseball för att veta vem han är, och har inte kollat upp det heller, men där är han i alla fall). Hoppade på tåget och började åka mot The Bean, men någonstans på vägen frågade någon om vi inte skulle börja med Navy Pier, för den är ju faktiskt lite närmare, så då gjorde vi det! Hoppade av två stationer närmare, och gick mot piren.
 
 
Tog ju inte så många bilder denna dagen såklart, eftersom jag redan hade varit där, men här är en ny bild på pariserhjulet i alla fall!
 
 
Självklart åkte vi upp i det igen, och denna gången kunde jag liksom sitta och titta istället för att ta bilder, och fick dessutom sällskap, vilket var mycket roligare! Efter pariserhjulet åkte vi lite fler karuseller, för varför inte? Det var såå kul att få känna sig lite barnslig!
 
 
Efter karusellåkandet tittade vi in i byggnaden som låg precis framför det lilla "tivoli-området", då vi tyckte det såg ut lite som en botanisk trädgård och vi var nyfikna, och hittade en mini-version av en botanisk trädgård, typ! Supermysigt var det i alla fall, och helt gratis!
 
 
Sen började vi alla bli lite hungriga, så vi begav oss till en resturang som dem jag gjorde sällskap hade varit på dagen innan, för att få i sig lite äkta Chicago style deep dish pizza! Det var en superpackad resturang som hetter Giordanos, där vi satt och väntade en timme på den här jätten! När den kom sa servitören direkt åt oss att ha våra kameror beredda så att vi kunde vå bra bilder på osten när han serverade oss vår pizza, haha.
 
Halva vad fylld med grönsaker, och andra halvan hade barbeque-kyckling och oliver. Det var en intressant rätt, minst sagt. Den var god, och jag är glad att jag provade, men vet inte om jag hade beställt något sånt regelbundet. Den var riktigt mäktig!
 
Efter pizzan gick vi in i den stora byggnaden igen, som hade visat sig vara typ ett litet köpcentrum, så vi gick runt där och tittade en stund, och sen hade klockan liksom börjat ticka iväg (vi satt ju som sagt och väntade på en pizza i en timme...). Så där och då fick jag och en annan tjej en himla rolig idé; ska vi inte ta och åka lite helikopter?? På väg ner längs piren hade det ju varit en massa människor som gjorde reklam för vanliga båtturer, speedboat-turer, och helikopterturer, och vi hade hittat en relativt billig helikoptertur som vi var lite intresserade av. Det var dock bara vi två som var intresserade av det, men vi var riktigt intresserade av det, så vi gick tillbaka ner till piren, bokade oss en tid, och begav oss till anläggningen!
 
Vi gjorde oss redo för vår enkla 8-minuters helikoptertur, satt och bläddrade i broschyren och undersökte vad mer för varianter där fanns. När vi satt där och väntade kom någon personal fram till oss och frågade om vi var okej med att dörren var av under tiden, vilket vi svarade att det definitivt var. Det visade sig att det var två andra som hade bokat en lite dyrare (*host* ganska mycket dyrare) helikoptertur där dörren skulle vara av, och de ville väl trycka ihop så många som möjligt i samma helikopter, så vi fick liksom den bonusen på köpet! Så den där relativt billiga helikopterturen som vi ändå tyckte var ganska värt det, blev helt plötsligt väldigt mycket mer värt det då vi åkte en tur värd ca 4 gånger mer än vad vi hade betalat för den! Och inte bara det, vi två fick dessutom sitta närmast hålet där dörren nu saknades, medan dem som faktiskt hade betalat för det fick sitta intryckta i hörnet, haha. Så tycker väl lite synd om dem, men egentligen inte, för jag är självisk, och dra mig baklänges vilket häftig upplevelse det var!
 
 
Här trodde jag att jag hade en bra utsikt över Chicago från toppen av ett pariserhjul, och så bara några timmar senare fick jag se Chicago från en helikopter istället! Så häftigt.
 
Efter vår korta men fantastiskt häftiga helikopter-tur över staden drog vi oss tillbaka till tåget och tillbaka till hostelet för att möta upp dem andra igen, och sen blev det en lugn sista kväll innan jag åkte hem igen dagen efter! Hade verkligen en så himla bra resa, det var precis vad jag behövde, varken mer eller mindre. Fick uppleva staden lagom mycket, stressade inte ihjäl mig för att jag ville hinna med en massa, fick träffa ascoola nya människor som jag verkligen hoppas, och tror, att jag kommer fortsätta ha kontakt med, och jag hade det bara så himla roligt. Det kunde nog inte ha blivit bättre!

Kommentarer

Anonym

Härliga uppleverser att minnas när du kommer hem ! Ha det bra ! Moster Anja

Kommentera