Thanksgiving

Nämen titta, ett inlägg om Thanksgiving sådär mitt i December! LÅT MIG VA, ni vet vad ni gav er in på här.
 
Vi börjar dagen innan Thanksgiving. U hade inte skola, och Z hade halvdag, så U gick med mig och lämnade Z på morgonen, vilket hon alltid älskar att göra. Sen gick vi tilll en dollar store i närheten och köpte lite pyssel, och började med lite Thanksgiving-pyssel. Jag hade letat lite inspiration på pinterest i veckan, såklart, och kom fram till att vi skulle göra kalkoner av toarullar, eftersom jag hade sparat en hel del toarullar just för pyssel (kanske mest för smällkarameller, men men), så vi köpte lite annat material till dem, och så ville U hemskt gärna köpa någon typ av lera som lufttorkar, så det gjorde vi också. Vi spenderade sedan förmiddagen med att göra de här kalkonerna, som liksom började som helt vanliga kalkoner, och sen på något sätt så började vi sätta accessoarer på dem, och så hittade U på en hel historia om hur de alla var familj. En riktigt fin familj, måste jag säga! Vi skulle ju då också göra dekorationer av den här leran U ville köpa, så vi gjorde fler kalkoner och så lite pajer och grejer, som jag tyvärr glömde ta bilder på, men de blev också superfina!
 
 
Sen var det dags för mig och U att hämta Z, och eftersom det var just Thanksgiving så hade hennes skola potluck, så dit gick vi! Ja, potluck innebär att man ska ta med sig mat. Hade vi med oss någon mat? Nej. Nej, det hade vi inte. Men till mitt försvar var det först meningen att barnens föräldrar skulle hämta Z den dagen, så det blev som det blev. Men det var så många människor som hade tagit med sig mat så det gjorde liksom inte så mycket. Det var sååå gott, fanns allt från kalkon till lasagne, och så massa goda kakor också. Jag slapp fixa lunch, vilket alltid uppskattas. Och så fick barnen springa runt och dansa och leka också med alla andra, det tyckte de var riktigt kul! När de tillslut kastade ut oss stannade vi till vid parken på vägen hem, för det var faktiskt inte så kallt, och lekte en stund, så när vi tillslut kom hem var Z alldeles slutkörd och lade sig direkt för en tupplur, och jag och U kunde göra färdigt vårt pyssel!
 
Självaste Thanksgiving-dagen då? Min värdfamilj skulle fira friendsgiving hemma hos sig, det var alltså ingen familj som skulle komma utan bara vänner. Men först på morgonen, mina värdföräldrar visste att jag var lite nyfiken på att gå på Thanksgiving-paraden inne i city, så den skickade de iväg mig på, haha. Jag gick upp alldeles för tidigt för att lyckas hitta en någorlunda bra plats. Först var ju planen att jag skulle hitta var alla musikaler uppträder och ställa mig där, men jag upptäckte ganska snabbt att det området är avstängt för allmänheten, så istället ställde jag mig någonstans där jag hade läst tips om att de värsta folkmassorna inte skulle hålla hus. När jag först kom till rätt plats var det ändå en del folk där jag hamnade, men jag såg att det på andra sidan vägen var mycket mindre folk, så jag bestämde mig för att försöka ta mig dit. Det var ju lättare sagt än gjort, för de släppte absolut inte över något över vägen, och när jag väl hade lyckats ta mig dit var det minst lika packat där med. Så det gick väl inte lika bra som jag hade hoppats, men jag hade ändå en bra plats!
 
 
Det hade väl varit lite för blåsigt under morgonen, så tyvärr fick inte ballongerna flyga så högt som planerat, utan de fick hålla sig lite närmare marken, men man såg bra ändå! Det var riktigt kul att se alla ballonger, men jag måste nog säga att något av det bästa med hela den upplevelsen var att lyssna på alla människor runt omkring. Det var familjer som var där, som blev så lyckliga när de såg en ballong de kände igen, och jag bara tänkte på alla de som kommer för att titta på paraden varje år och som känner till alla traditioner med ballongerna och bara står och väntar på att få se de framför sig. Så fint!! Det var också en unge nära mig som när svampbob-ballongen närmade sig ropade "Cheese! Cheese! Cheese", och totalvägrade lyssna på hennes föräldrar som försökte förklara för henne att näe, det är faktiskt svampbob! Sen var det ju också massa skådisar och artister som rullade förbi, bland annat Billy Porter och Idina Menzel, det var kul att få se dem!
 
 
Efter att tomten hade avrundat paraden drog jag mig hemåt igen, första uppdrag var nu att hålla koll på barnen medan deras föräldrar gjorde klart maten. De hade lagat kalkon, potatis och cornbread, och sen skulle gästerna ta med sig resten av maten. Det kom mac n cheese, rostade grönsaker, fläsk, pajer så klart, och lite annat smått och gott, och så kanske det mest oväntade; ostron. Någon hade alltså tagit med sig en hel kylväska ostron. Så jag åt ostron. Så klart. All mat var helt fantastiskt god, till och med mac n cheesen, som jag annars inte är jätteförtjust i, var supergod! Jag la ut en bild på min tallrik på twitter efter att författaren Rainbow Rowell (som jag träffat två gånger) skrev att hon ville se vad folk åt, haha, och hon godkände den!
 
 
Resten av kvällen spenderades med pratande och karaoke i barnens pappas studio, såklart. Jag och U körde lite ABBA, eftersom jag gjort henne till ett fullständigt Mamma Mia-monster. Och U fick också såå mycket komplimanger för kalkonerna vi gjorde som var utsatta som dekorationer, så hon var supernöjd!
 
Så ja, jag hade verkligen en riktigt bra amerikansk Thanksgiving. Jag fick se paraden, jag slapp familjedrama, haha, och det var bara en superrolig kväll med massa god mat! 

Kommentera