Who tells your story

Var ju lite missnöjd över att jag fick avboka resan till New Orleans, men herregud vad Chicago var en bra ersättare! Är så himla nöjd med resan, har träffat helt fantastiska människor och haft hur roligt som helst! Har en rejäl mängd bilder också, så jag tänkte dela upp resan i ett par inlägg! Först: The Hamilton Exhibition!
 

I början av förra veckan slog det mig helt plötsligt att Chicago har ju en Hamilton-utställning, så har jag egentligen tagit vara på Chicago om jag inte går dit? Svar nej, så jag bokade direkt biljetter till söndagen (Jag kom ju till Chicago på lördagen, men den första kvällen kommer jag berätta mer om senare!). Det visade sig bli ett riktigt bra val av dag, då det var enda dagen det regnade, och jag kunde lugn och sansat gå och vara kulturell utomhus.
 
The Hamilton Exhibition är alltså en utställning baserad den biten av amerikansk historia som musikalen Hamilton berättar om, samt annat runt omkring musikalens handling som inte fick plats i föreställningen men som ändå var viktigt för USAs historia. Man behöver definitivt inte ha sett musikalen för att uppskatta utställningen, om det är någon som är nyfiken på den, det man behöver för att kunna uppskatta utställningen är nog mer ett intresse för amerikansk historia, och kanske liiite förkunskap om Alexander Hamilton, bara för att inte gå in fullständigt blind, för det är en himla massa historia man får lära sig om. Personligen var jag ju där för musikalens skull, är väl inte superintresserad av amerikansk historia egentligen, haha, men jag tyckte det var superintressant!
 
Inför utställningen fick man en ljudguide, så medan man gick genom alla rummen hade man Lin-Manuel Miranda, Philippa Soo och Christopher Jackson som berättade om allt man såg, vilket jag gillade jättemycket! Ärligt talat hade jag nog inte klarat av att läsa så pass mycket text om historia, och utställningen har liksom inte så mycket objekt att titta på. Men jag lyckades ändå ta riktigt mycket bilder, så ni får en rejäl bildbomb här! 
 
 
Som sagt, jag är ju inte superintresserad av amerikansk historia, men jag tyckte ändå det var så intressant att höra om de verkliga händelserna som musikalen tar upp, och vad det var som faktiskt hände, samt allt runtomkring (musikalen har ju fått ta lite kreativa friheter för att kunna bli till bra underhållning), och alla konstverk var så himla häftiga!
 
Framåt slutet fanns det liten del av en vägg där man fick sätta upp post it-lappar med tankar om USAs framtid, och jag hittade nog min favorit!
 
 
Som avslut fick man höra Lin-Manuel Miranda i örat som frågade vad du ville göra med ditt liv, och bara du styr vad du fyller ditt liv med, "what's your legacy gonna be?", "go and build your life, the way you want to!" och det var så surrealistiskt och precis det jag behövde höra så jag blev kanske lite emotional. Sen blev det väl inte bättre när man fick gå in i ett mörkt rum med ett par 3D-glasögon, och sen helt plötsligt visade de öppningsnumret från musikalen, filmat på scen, med Lin-Manuel Miranda i huvudrollen. Så himla häftigt.
 
Efter ett par timmar inne på utställningen drog jag mig igenom souvenir-butiken, bestående av gammal och ny Hamilton-merchandise, och herregud vad frestad jag var att köpa typ allt, men jag köpte faktiskt inget. T-shirts har jag, och jag är inte intresserad av småpryttlar, så jag nöjde mig med att bara ha varit där. Det som frestade mest var dock Cast Recordingen till musikalen på LP-skiva, men jag kände väl inte att jag ville lägga $100 på den just då... Någon annan gång kanske!
 

Kommentera