Att ta vara eller att inte ta vara på solen

Ja, nä, nu var det kanske lite väl länge sen jag skrev något, men det har väl inte hänt så jättemycket sen senast! Jag tar inte så mycket bilder under dagarna, och då känns det inte lika kul att skriva inlägg, och jag har lite svårare att då komma på vad jag ska skriva om. Men vi tar en snabbgenomgång av vad som hänt sen senast!
 
Förra veckan flöt på, det känns som att jag börjar få mer och mer koll på vad det är jag egentligen håller på med. Det går lite upp och ner med Z, ibland är hon på hur bra humör som helst och allting går superbra, och ibland är hon lite mer sur och svår. men oftast går det bra, det gäller bara att hitta bra distraktioner!
 
De dagarna jag har Z går vi oftast till parken, då det har varit riktigt härligt väder den senaste tiden, och ute är det ganska lätt då Z är VÄLDIGT social och älskar människor, så när vi är i parken brukar hon springa runt och säga hej till alla hon ser typ, haha. Har inte riktigt lyckats lära känna några andra au pairer än då mitt första cluster meeting är imorgon, så då hoppas jag att jag ska hitta någon som har barn i samma ålder så vi kan anordna lite play dates också och inte bara gå till parken hela tiden! Idag till exempel är det inte lika roligt väder, så vi kommer nog inte gå ut, och då kan det ju vara bra att ha lite andra alternativ på aktiviteter.
 
 
Har även haft ett par kvällar till, och de går hur bra som helst, är inga problem att natta Z längre som det var i början! Och U fortsätter att vara superbekväm, hon har kommit till det stadiet att hon nu börjar klättra på mig, så det är väl kul, haha. 
 
Har ju även fortfarande ganska mycket ledig tid, som oftast brukar spenderas med att åka in till Manhattan! Inte det mest ekonomiska kanske, men kul är det! Med det sagt så kan jag inte säga att jag har shoppat särskilt mycket, det är mer tunnelbanan och lunch som brukar kosta. Jag har även varit på jakt efter en väska och ett par skor, vilket faktiskt inte har varit det lättaste att hitta, men jag har nu lyckats! Så nu har jag en väska där jag får plats med en matlåda, så behöver jag inte lägga pengar på lunch när jag åker in till stan i alla fall. Och så har jag fortsatt checka av min lista med måsten då jag äntligen tog mig till banken och öppnade ett bankkonto! Och så ni vet, för att jämna ut det lite och inte verka för vuxen så beställde jag mig ett kontokort med Disney-slottet på, för om man får chansen och det inte kostar extra, då tar man den. 
 
I fredags var jag inne och förtidsröstade i EU-valet på Svenska Generalkonsulatet! Det kändes riktigt bra. Fick ta mig till en typisk fancy superhög New York-byggnad på One Dag Hammarsköld Plaza, för att göra det så svengelskt som möjligt, där jag var tvungen att bli insläppt i lobbyn och ta en hiss till 40-onde våningen. Det var inte superlätt att hitta faktiskt, jag hade förväntat mig i alla fall en svensk flagga utanför eller nåt, men den enda svenska flaggan jag såg var en liten flagga på en pinne inomhus som stod bredvid mannen som kollade ens leg innan man blev insläppt. Men nu är det gjort i alla fall! Så alla ni som är kvar hemma i Sverige, glöm inte rösta i EU-valet!! Om jag som är i New York kan ta tag i det, då kan ni det med!
 
 
Fredag kväll blev min familj bortbjudna lite i sista minuten, så jag tog vara på min plötsligt lediga kväll genom att åka tillbaka in till Manhattan och gå på bio! Det finns en film som heter Booksmart som egentligen har premiär imorgon här i USA (tyvärr kommer den inte till Sverige förrän 19 juni!), som jag har varit såååå taggad på ända sedan jag såg den första trailern, och förra veckan hade den smygpremiär, så jag tog min chans och gick och såg den, och den var verkligen så bra! Det är en high school-komedi regisserad av Olivia Wilde, som handlar om två bästa vänner som har spenderat hela sin high school-tid med att vara superfokuserade på att plugga och inte har haft roligt alls för att komma in på bra college, men när studenten närmar sig inser de att alla deras klasskamrater som har varit ute och festat också har kommit in på alla bra college, så de bestämmer sig för att ta vara på sin sista kväll innan studenten med att visa att de också kan ha roligt. Den var helt hysterisk, helt underbara karaktärer, men så fin och varm och riktig. Sen blev jag ju kanske lite mer emotional än vad filmen är tänkt att göra en, men vad förväntade jag mig när den handlar om bästa vänner som tar vara på sin sista tid tillsammans innan den ena ska flytta till andra sidan jorden... Heh... Eftersom det var en smygpremiär så fick jag även chansen att känna mig lite viktig då de inför filmen delade ut formulär som man skulle fylla i efteråt, om vad man tyckte om den, vilket var lite kul. Men i alla fall, jag rekommenderar verkligen er att se den när den äntligen kommer till Sverige om en månad! 
 
I helgen fick jag också ensamtid då familjen åkte till sin stuga upstate. Så hur spenderade jag min lediga New York-helg med sol och över 20-graders värme? Jag satt inne och tittade på Eurovision Song Contest. Nej men okej, jag gick faktiskt ut en sväng lördag förmiddag för att ta vara på vädret, men sen planterade jag mig faktiskt framför datorn som den stolta svensken jag är och tittade på varenda sekund av Eurovision. Satt och stressade mig igenom poängutdelningen, vad var det ens för skumt anti-klimax??
 
 
Söndag åkte jag in till Manhattan igen, för då jag hade vunnit Mean Girls-lotteriet! En del musikaler har lotterier varje dag där man har chansen att vinna billiga biljetter, och jag är med i de flesta, för varför inte? Ett par av de har automatiska lotterier, så det räcker att skriva in sig en gång i veckan ungefär, så får jag runt lunchtid varje dag en 5-10 mail om att jag tyvärr inte vann, haha. Men denna gången vann jag! Grejen med lotteri-biljetter är att ens plats slumpas typ, så man kan verkligen få sitta var som helst, bra sikt är inte garanterad, men med priset man får betala är det definitivt värt det. Denna gången hamnade jag på tredje våningen, men hade huuuur bra plats som helst, såg verkligen hela scenen! Jag ska inte skriva lika mycket som jag gjorde om The Prom, det lovar jag, haha, men Mean Girls var såå bra!! Tycker den fångar filmens hjärta såå bra, den är helt fantastiskt rolig, och musiken är super, och jag kan verkligen inte släppa hur smart den musikalen är. Det är väl här jag kanske skulle kunna skriva lika mycket som jag gjorde om The Prom, för jag tror inte folk fattar hur smart Mean Girls är när det kommer till musikaliska teman och alla karaktärer, och jag hade kunnat prata om det hur länge som helst! Jag skulle ge Tove och Ida en kort recension om musikalen, vilket slutade i en analys på två a4-sidor om hur smart jag tycker den är. Även här fick jag chansen att se en understudy, såg Ashley De La Rosa som Regina George, och wow vad hon var bra!! Klockren Regina. Är även överlycklig att jag fick se Barrett Wilbert Weed, som en är av mina favoritskådisar!
 
 
Den enda nackdelen med matiné-visningen var väl att det brukar inte komma ut lika många till stage door då, eftersom de inte har så lång paus innan kvällsföreställningen, men jag fick träffa ett par i alla fall, så jag är nöjd! Träffade bland andra Erika Henningsen som spelar Cady, som måste vara den gulligaste människan någonsin, Krystina Alabado som spelar Gretchen, och Grey Henson som spelar Damian! De var supertrevliga, och jag överdriver inte när jag säger att alla gav mig komplimanger för min gula kappa som jag hade på mig. 
 
Note to self: Fråga alltid om någon annan kan ta bilder när du träffar skådisar vid stage door...
 
Denna veckan har det fram tills idag också varit superfint väder, men jag har faktiskt hållt mig inne så mycket som möjligt då jag åkt på en förkylning och tänkte försöka inte göra den värre. Så det har blivit mycket tv-tittande, och fortsatt städande och försök till att hitta var jag vill ha alla mina saker (är väl egentligen färdig men ändrar mig hela tiden...). Det verkar som att det har slutat regna men vi får väl se om jag går ut med Z idag eller om vi stannar inne. En typisk au pair hade ju gått till typ biblioteket med sina barn, men jag har upptäckt att biblioteket inte är det bästa för Z då hon inte tycker om att läsa (??) och bara springer runt och vill prata med alla, haha. Vilket är superroligt, men kanske inte det bästa att göra på ett bibliotek.

Kommentera