Bring on the Monsters

Mer musikal! Woo!
 
För ett par veckor sen fick jag biljetter till en inspelning av Skavlan, mycket spännande eller hur? Jag kommer berätta mer om det i ett annat inlägg, men i alla fall, inspelning var en eftermiddag, och sen när det var färdigt så var det liksom fredag kväll och jag var ledig, så jag tänkte att näe, eftersom jag ändå är i city, ska jag inte gå på musikal? Jo, jo, det ska jag. Så upp till Times Square begav jag mig, hade inte en aning om vad jag ville se utan tänkte låta tkts bestämma. Nu var det ju som sagt ett par veckor sen, så jag kommer inte ihåg exakt vad jag hade för alternativ när jag väl kom dit, men jag bestämde mig i alla fall för att se The Lightning Thief: The Percy Jackson Musical! 
 
Denna hade jag inte lyssnat på innan, men jag hade hört väldigt mycket om den innan då den gick off-broadway 2017, och hade en turné i USA i början av 2019. Det jag hade hört var mest att den var väldigt bra jämfört med boken, och definitivt bättre än filmerna var (jag har själv inte läst böckerna så kan inte säga exakt vad jag tycker om det, men jag vet ju att filmerna liksom är kända för att vara fullständigt värdelösa filmatiseringar av böckerna), så jag var taggad!
 
 
The Lightning Thief spelas i The Longacre Theatre, den teatern där The Prom gick, och där jag ju alltså har varit tre gånger innan, och det var verkligen så konstigt att gå på gatan och inte se The Prom-loggan längre. Istället för lila var alla skyltarna blå nu. Men men, det är ju så teater-världen är. Men lite konstigt var det faktiskt.
 
Jag fick gå och hitta min plats till ljudet av regn och åska, mycket bra detalj för stämningens skull måste jag säga. Satt på sjätte raden, helt sjukt bra platser. En annan kul grej var att musikalen tekniskt sett inte hade haft premiär än, utan var fortfarande i previews! Previews är de första veckorna när en musikal kommer till Broadway, när de liksom testar föreställningen inför publik och kanske fortfarande ändrar om lite innan den officiella öppningen (som de hade igår!), så det skulle bli spännande! Får se om en kanske ska ta och se den igen någon gång nu när den har haft premiär för att se om de har ändrat något...
 
 
Vad tyckte jag om The Lightning Thief? Jaa, eh... Har lite blandade åsikter. Som musikal tyckte jag den var ganska rörig, speciellt akt 1. De antar ju självklart inte att tittarna känner till historian sen innan, och har ju då väldigt mycket info att klämma in, och den här framför de genom väldigt snabba låtar med mycket text,  samtidigt som de liksom försöker trycka in lite lugna stunder som bara ska vara fina, så tempot är liksom bara ojämnt och rörigt och förvirrande. Personligen tyckte jag nog att en del låtar var överflödiga, de ville ha en låt bara för att ha en låt, utan att den hade någon egentlig mening. Tyckte också slutet var väldigt konstigt, blev ett riktigt anti-klimax efter allt som precis hade hänt, kändes nästan inte som ett slut. Så dramaturgiskt var The Lightning Thief en riktig röra, ostabil och förvirrande. Men med det sagt, det är en sjukt underhållande musikal, så himla rolig, dialogen är superb, skådisarna är jättebra, och produktionen är riktigt imponerande!! Musikalen innehåller bara 7 skådisar, men totalt nästan 50 karaktärer! Alla utom två skådisar spelar alltså fler än en karaktär, och de gör det såå bra. Tekniskt har de ju väldigt många situationer som kan vara kluriga att genomföra, typ pennan som blir till ett svärd, alla monster de stöter på, och det faktum att Percy kan styra vatten, men de gör allting helt genialiskt, jag är sååå imponerad!! Så ja, sammanfattningsvis tyckte jag att produktionen var riktigt bra, men dramaturgin var förvirrande.
 
Men jag var så imponerad av alla skådisarna ändå, så jag var så klart tvungen att dra mig ut till stagedoor. Alla utom Chris McCarrell som spelar Percy kom ut, och jag berättade för alla hur duktiga jag tyckte de var, alltså att spela så många olika karaktärer som en del gjorde kan inte vara lätt! Alla var supertrevliga, och det var så kul att få träffa de!
 
 
Jag har dock nu i efterhand lyssnat väldigt mycket på soundtracket, och jag tycker defintiivt att det är bättre nu än vad jag tyckte när jag såg musikalen! Jag tror att på grund av mängden info i låtarna, speciellt i början, så måste man fokusera så himla mycket på vad det faktiskt är de säger, så man hinner inte njuta av själva musiken. Så jag kommer definitivt gå och se den igen nu när jag lyssnat på alla låtar ett par gånger, och se om jag får en annan upplevelse av den. Dock tycker jag fortfarande att tempot i storyn är väldigt konstigt, en del låtar hade kunnat plockats bort eller kortats ner, och man hade istället kunnat ha låtar vid andra ställen och slänga in lite mer dialog (musikalen är defintivt inte för lång, så det hade de klarat av) för att jämna ut tempot och dramaturgin. Nu när jag har kommit in i musiken mer så hoppar jag liksom automatiskt över en del låtar, för även om de kan vara fina så är de liksom meningslösa, jag känner inget behov av att lägga tid på att lyssna på dem. Jag har också på något sätt blivit helt besatt av den här musikalen ändå, trots mina blandade åsikter, för nu har jag tittat på alla möjliga videor jag kan hitta om den, har blivit ännu mer kär i alla skådisar, de är verkligen så talangfulla, och det märks att alla som jobbar med musikalen bryr sig så mycket om det! Och de har verkligen gjort något underhållande och riktigt bra produktionsmässigt, den har så mycket potential, det är tråkigt att ploten blev så rörig!

Kommentera