Disney World Dag 4

Nu hörni är det dags för Epcot, woo! Men, dagen började faktiskt inte på Epcot, den började strax utanför Epcot, då jag hade bokat frukost på en Trattoria al Forno på Disney's Boardwalk. Varför hade jag gjort det? Jo, för att i all min planering inför Disney World så stötte jag på det här med karaktärs-måltider, vilket alltså innebär att karaktärer kommer och säger hej medan man äter på diverse resturanger, och då kan man bland annat få träffa karaktärer som man inte brukar träffa i parkerna, vilket jag tyckte lät himla trevligt. Jag bestämde att jag skulle gå på en karaktärsmåltid, inte mer, inte mindre, för det är ju inte det billigaste att gå på restaurang i Disney, men jag ville ändå unna mig. Började leta efter en karaktärsmåltid som hade någon jag verkligen ville träffa (och som fortfarande gick att boka sådär knappt två veckor innan, vilket inte är det lättaste ska ni veta), och hittade Trattoria al Forno, där man skulle få träffa Rapunzel, Flynn Rider, Ariel och Prins Eric till frukost. Jag ville hemskt gärna träffa Flynn, och han brukar inte vara ute i parkerna, så den blev det! Men Kajsa, du träffade ju Flynn i Magic Kingdom första dagen i Disney World?? Ja, det gjorde jag, men vid detta tillfället visste jag inte att Flynn skulle komma ut under jul-eventet, så jag trodde att karaktärs-måltiden var min enda chans att träffa honom. Sådetså.
 
Så jag begav mig till resturangen på morgonen, blev visad till mitt lilla bord, blev välkomnad av den supertrevliga servitören, Disney-service på hög nivå verkligen. Jag beställde en drink, så det så, och så pannkakor, så det så. Medan man väntade på maten fick man, enligt menyn; "for everyone to share: a variety of pastries". Tack tack, oj vad vi ska dela här. Och så sa servitören att om jag ville ha mer av något så var det bara att säga till. Okej, okej, låter perfekt. Så jag plöjde mig igenom bakverken medan jag läste min bok. Drinken kom, den var supergod (insider-info: Disney gör starka drinkar), och maten kom, och den var också supergod. Fluffigare pannkakor har jag nog aldrig sett.
 
 
Jag började även prata med paret vid bordet bredvid mig, de var så imponerade av att jag var där själv, haha, och erbjöd sig att ta bilder åt mig när karaktärerna kom ut!
 
 
Flynn och Rapunzel tittade förbi först (Ja, jag har nu träffat Rapunzel 3 gånger, låt mig va). När Rapunzel kom ut började de spela "I have a dream" i lokalen och så gick de båda runt och frågade barn om deras drömmar... Suck...
 
 
Och så Prins Eric och Ariel. När de kom ut spelade de "Under the sea" och gjorde konga-line runt resturangen med alla barn som ville samtidigt som alla servitörer stod och klinkade med bestick och grejer med världens största leenden på läpparna. Mysigt!
 
Och sen, efter frukost, begav jag mig in till Epcot! Epcot är alltså uppbygd så att en del av parken är fokuserad på typ rymden och framtids-visioner och lite sånt, och en del av parken är en väg runt en gigantisk sjö, och längs den här vägen går man igenom olika länder, där varje land är uppbyggt så att det verkligen ska kännas som det landet, med tillhörande mat och dryck och till och med souvenierer och andra saker som är specifika för respektive land! Jag började med att gå till den här vägen, Epcot World Showcase kallas det området, för nu var vi ju redan ett par timmar in på dagen, och jag hade karaktärer jag ville träffa! Traditionsenligt brukar man gå varvet runt sjön och ta varje land som de kommer, men jag hade ju liksom gjort upp en plan för att träffa karaktärer för att vara säker på att jag skulle hinna, så det blev en del fram och tillbaka.
 
 
Första stopp blev Norge, där de hade mycket dekorationer kring nordisk mytologi, och hela känslan var bara så mysig! De hade även bageriet Kringla, som jag tittade in i men inte köpte något från, inte efter den frukosten jag precis tryckt i mig. Men det såg fantastiskt gott ut. Istället ställde jag mig i kö för att träffa Anna och Elsa!
 
 
De var så roliga att prata med!! Jag berättade såklart att jag var från Sverige, och de blev så glada av att höra att vi var grannar. Anna bekräftade att Olaf njöt ordentligt av solen som sken, men hon själv började sakna hem. Om någon inte känner igen kläderna de har på sig på bilderna, så behöver ni se Frozen 2.
 
När jag ändå var i Norge åkte jag Frozen Ever After som jag hade fastpass till. Alltid lika tillfredställande att gå förbi en lång kö med väntetid på en timme.
 
 
Man åkte i en liten båt och fick titta på när alla karaktärerna sjöng snuttar av låtarna från första filmen. Är fortfarande inte riktigt säker på hur de gör karaktärerna, de har en så speciell look? De är väl antagligen någon form av robotar, men de rör sig så mjukt så det känns nästan inte som det? Och så med typ projicerade ögon eller nåt sånt. 
 
 
Sen blev det till Kina för att träffa Mulan! Men först gick jag runt och uppskattade omgivningen, för titta så fint.
 
 
Nu är det ju nästan två månader sen det här hände, så nu har jag glömt vad vi pratade om. Stäm mig. Men hon var trevlig i all fall!
 
 
Nästa stopp: Tyskland! De hade massa öl. Jag drack ingen öl. Stäm mig.
 
 
Detta var en a capella-grupp som sjöng på tyska. Mycket fint!
 
 
Jag träffade Snövit! Alla dvärgarna hade det bra, hälsade hon.
 
 
Vidare mot Marocko för att träffa Jasmine (ja, igen, stäm mig).
 
 
Hon förstod inte varför folk klagade på värmen. 
 
Sen blev det Frankrike, som jag tydligen missade att ta bilder på omgivningen i helt?? Nåja...
 
 
Stod i alla fall och tittade på de här människorna, där gubben på marken stod och blåste i en visselpipa och gestikulerade hej vilt, medan människan uppe på stapeln av stolar så småningom balanserade hela kroppen med en hand där längst uppe. Inte klokt. 
 
 
Jag träffade Törnrosa. Mycket bra plats de valde att ta bilder vid, måste jag säga, fantastiskt fina skuggor man får mitt i ansiktet.
 
 
Och sen Belle! I hennes fina jul-klänning. Jag berättade om allt som hände när jag träffade Gaston dagen innan, så klart, och hon bara suckade. Ropade på fotografen; "Har du hört vad Gaston sa?????". Och sen sa hon att folk har berättat för henne att när de vill ha något signerat av Gaston som hon redan har signerat, så brukar han tydligen antingen skriva över hennes namn, eller skriva precis bredvid och göra hjärtan runt och grejer. 
 
 
Sen gick jag till Storbritannien! Träffade Mary Poppins igen, för varför inte? 
 
 
Och så Alice från Alice i Underlandet också! Hon var väldigt orolig för min klocka, och ville vara säker på att den inte gick två dagar för sent. Den har inte svikit mig än, förklarade jag.
 
 
Jag har alldeles för dåligt med bilder härifrån verkligen, det var så himla mysigt! Jag var defintivt frestad att köpa på mig massa te, men jag höll mig. De hade också en superhäftig butik där man kunde kolla upp sitt familjenamns historia, samt vapensköld, och få den upptryckt på tavlor och muggar och gud vet vad! Så intressant! De hade också en affär där man kunde köpa The Beatles-merch, och Doctor Who-merch. 
 
 
Jag köpte mig en fish & chips och satte mig på en bänk och åt, och då dök det upp ett litet band och började spela punkrock. Så brittiskt. Jag spenderade faktiskt ganska mycket till i just Storbritannien. Det var så mysigt där.
 
 
Solen började gå ner och det såg ut så här, mycket jobbigt.
 
Efter lite mer vandrande runt World Showcase gick jag till den andra delen av Epcot, åkte in i den där stora golfbolls-liknande byggnaden som man alltid tänker på när man tänker på Epcot. Åkturen hette Spaceship Earth, och gick ut på att man fick lära sig om kommunikation genom historien, och sen gjorde de en uppskattning av hur framtiden skulle se ut. Jag åkte även Mission: Space där man fick känna på hur det är att vara astronaut, med raket-uppskjutning och (nästan) G-krafter, och allt sånt där. Mycket spännande. Hittade inte på jättemycket mer för de höll på att bygga om en massa i det området, så det såg liksom bara himla tråkigt ut överallt. Men jag tittade i alla fall in för att träffa Sadness från Inside Out!
 
 
Och sen Baymax!!!
 
 
Som att krama en marshmallow. Blev så ofattbart lycklig.
 
Sen var det dags för något som heter Epcot Candlelight Processional, som är en konsert där berättelsen om Jesu födelse vävs samman med körsång och orkestermusik. Den brukar pågå under hela December månad med ett par föreställningar varje dag, och så förutom orkestern och kören så brukar det vara olika kändisar som berättar. Varje person brukar vara med ett par dagar, så månaden fylls av 10-15 olika kändisar som deltar. Just den dagen som jag gick var det Isabella Rossellini som var med, vilket var himla kul! Som avslutning berättade hon om sin familj och alla sätt som de önskar god jul, så då sa hon god jul på svenska, och då blev jag lite känslosam, sådetså. Men precis det jag behövde, kände jag. Och hela konserten var också fantastiskt vacker, räckte ju med den flerstämmiga körsången för att få mig att gråta.
 
 
Ja, de står alltså uppställda som en julgran, för varför inte. Isabella Rossellini står där i mitten någonstans.
 
 
Kom ut från konserten till att alla byggnader var upplysa, titta så fint!!
 
 
Och precis då var det dags för avslutande fyrverkerier. De handlade om drömmar och framtiden och sånt, eller som jag kallar det; "Precis rätt ämne för att få Kajsa att lipa". Wee!
 
 
Och sen begav sig jag och resten av folkmassan ut igen. Tog en bild på golfbollen. Ja, den där saken. Så fin i ljuset på natten ju. Sammanfattningsvis fullspäckad, men mycket bra, dag. Åkte ett par andra åkturer som jag inte skrev om, och bara gick runt i de olika länderna och utforskade. Mysigaste jag varit med om verkligen. Och det är inte ofta man hinner med att besöka så många länder på en och samma dag! (Haha, var jag rolig nu?)
 

Kommentera