Musikal x2

Det händer faktiskt en del grejer nu för tiden så jag tänkte jag blandar lite semi-aktuellt (hah) med de kvarvarande Disney-inläggen. Här kommer en musikal-uppdatering!
 
Där i början på januari började det kännas som att det var alldeles för länge sedan jag hade gått på musikal (tänk på att vi räknar med mina mått nu). Dessutom var det helt plötsligt en massa skådisar jag gillar som skulle sluta i sina diverse musikaler, så jag gjorde upp en lista på folk jag ville hinna se, så att jag faktiskt skulle kunna planera i det och inte glömma bort (RIP mina chanser att se Be more chill och Beautiful). En skådis som hamnade på listan var Jonathan Groff (bland annat original-King George i Hamilton, rösten till Kristoff i Frozen, etc.) som var med i Little Shop of Horrors off-Broadway. Jag är ett stort fan av honom och var tvungen att se honom, så lätt var det. Han skulle sluta 19 Januari, och helgen innan där kände jag att nä nu börjar det bli väldigt sista minuten här va. Problemet var också att Little Shop of Horrors är en väldigt populär musikal, finns aldrig i tkts-båset och jag jag kollade deras hemsida kostade de billigaste biljetterna som fanns kvar $200, och så mycket betalar jag INTE. Så mitt sista alternativ var lotteriet. Mycket stabilt. Det går alltså ut på att man kommer till teatern en specifik tid innan, skriver upp sig på en lapp och lägger i en skål, och sen drar de ett antal namn som får köpa billiga biljetter. Hm. Jag drog mig i alla fall dit lördagen veckan innan han skulle sluta för att försöka mig på det, det gick inget vidare. Förflyttade mig till deras cancellation line, där de alltså släpper biljetter ändå fram till musikalens start om folk som har biljetter inte kan komma. Det gick inge vidare där heller, MEN jag började prata med en annan tjej i kön, och någonstans där slog det oss att stubhub finns ju?? Stubhub skrämmer mig en aning, men det är defintiivt en möjlighet. När vi kollade var det alldeles för nära inpå för att hinna hämta eventuella biljetter vi skulle lyckas köpa (deras ticket center där man skulle behöva hämta biljetterna låg en 15-minuters promenad bort), men det var ju en möjlighet i alla fall. Jag kollade upp biljetter till morgondagen i alla fall, och jodå, det fanns, men de var absurt dyra. 
 
Det blev söndag, jag drog mig tillbaka till teatern för att försöka mig på lotteriet igen, det gick inge bra denna gången heller, så då gick jag tillbaka till stubhub, och nä men se där, biljetter för original-pris! Den tar vi! Rusade bort för att hämta min biljett, kom tillbaka till teatern, blev insläppt med massa marginal, woo! Lång backstory, ja, men har ni inte lärt er hur jag fungerar än så är det ert egna fel. 
 
 
Musikalen var hur som helst såå bra! Jag har faktiskt inte sett Little Shop of Horrors-filmen, så jag visste inte mer om handlingen än typ en växt som äter människor, och så Suddenly Seymour som jag lyssnat på hur många gånger som helst (kolla upp George Salazar och MJ Rodriguez framträdande av den på The Late Late Show with James Corden och spela den videon på min gravsten). Jonathan Groff var så bra, fattar inte att jag har fått höra honom live. Var också himla glad att jag fick se Christian Borle, som är med i en av mina absoluta favorit-musikaler Falsettos (mer specifikt Broadway-versionen från 2016)! Särskild shoutout till de som styr Audrey 2 också, herregud vilken teknik! Förstår inte.
 
 
Efter föreställningen begav jag mig rakt ut till stage door. Träffade först Tammy Blanchard som spelar Audret, Tom Alan Robbis som spelar Mushnik, och så Kingsley Leggs som är rösten till Audrey 2 (jesus vilken röst!), Sen stod jag och alla andra spänt och väntade på Jonathan Groff i nästan en timme, men tillslut kom han! Jag hade under tiden pratat lite med två tjejer bredvid mig som också var jättetaggade på att träffa honom, så vi bytte telefoner och hjälpte varandra med bilder. Han tog verkligen sin tid att prata med alla som väntade, så himla trevlig. Så fort han kom fram till mig frågade han hur jag mådde, och sen tackade jag för den fantastiska föreställningen och sa hur bra jag tyckte han var. Och sen, för att jag var tvungen, så nämnde jag att jag tycker Get This Right (en borttagen låt från Frozen 2, men finns på soundtracket!) är såå bra, och att den är en av mina favoriter från filmen, och han höll med. Seriöst, lyssna på den. Den är så bra. Och sen tog vi en snabb bild och jag sa att det var trevligt att träffas, och han gick vidare! Och jag fick ju några extra sekunder att bara stirra på honom medan jag tog bilder åt tjejerna bredvid mig, och sen började jag gå hemåt medan jag försökte ta in det faktum att jag träffat Jonathan Groff. Jaha. Upptäckte även att tjejerna som tog bilderna åt mig också hade tagit bilder under tiden han signerade min playbill och vi pratade. <3
 
 
Det var musikal nr. 1, musikal nr. 2 är från veckan efter, när jag kollade på den där listan igen och insåg att ojdå, Andrew Barth Feldman slutar ju i Dear Evan Hansen snart! Jag fick ju inte se honom när jag var och såg Dear Evan Hansen där i Oktober, och jag ville verkligen se honom, så det var dags. Denna gången bestämde jag mig för att försöka mig på rush-biljetter. Det hade nämligen sett lite illa ut när jag hade kollat tkts i dagarna innan, den hade i princip aldrig funnits där, antagligen på grund av att det närmade sig Andrews slut, så rush-biljetter blev det. Rush-biljetter får man genom att åka till teatern tidigt som tusan och köa tills de öppnar, och sen fråga om de har rush-biljetter, och har de det så får man en slumpmässig plats för billigt. Just Dear Evan Hansen har oftast standing room som sina rush-biljetter, vilket alltså innebär att man står upp längst bak i teatern, men jag tänkte att det har jag inga problem att göra. 
 
Jag begav mig till teatern en söndag-morgon, jag hade tänkt komma dit två timmar innan den öppnade efter lite research om vad som var rimligt, men på grund av allt möjligt strul med tågen som kom jag dit en timme innan istället. Det var kul. Det var redan en ganska rejäl kö, så jag började bli lite nervös över om jag skulle lyckas få något, men jag stod kvar i alla fall. Och det var tur det, för när det var min tur och jag frågade om de hade en biljett, så fick jag svaret "That's all we have left!" och medan jag stod och betalade min svinbilliga stå-biljett hörde jag någon annan ropa ut "Today's performance of Dear Evan Hansen is now sold out!" och de ca 30 personerna i kön bakom mig suckade. Hehe. 
 
 
Så ja, istället för att sitta ner och böla i 2,5h så fick jag alltså stå upp och böla i 2,5h, men det var verkligen inga problem. Man stod bakom halvväggen precis bakom sittplatserna i teatern och hade en perfekt kant att luta armarna på, och sikten var ju helt fantastisk. Inga huvudet i vägen eftersom man hamnade en bit över resten av publiken, och man kunde verkligen se hela scenen.

Och så den här förbannade 17-åringen som spelade Evan Hansen då. Hur! Kan! En! Människa! Ha! Så! Mycket! Talang!!!!! Helt fantastisk var han, jag förstår verkligen inte hur han gör det. Herregud. Jag har inga ord. Och resten av casten var också som förväntat superbra. 
 
Begav mig ut till stage door, en annan fördel med att standing room-platserna är ju att man kommer ut snabbt som satan, fick superbra plats vid barriärerna. Fick träffa alla skådisar (utom Gabrielle Carrubba som spelade Zoe) och tackade alla för föreställningen och tog bilder och allt sånt där. Andrew tog tyvärr inte bilder den dagen, men jag fick prata med honom lite i alla fall! Alla är så trevliga, är så himla tacksam att de tar tiden efter föreställningen att prata med folk. 
 
 
Så det är där vi ligger till på musikal-fronten just nu. Jag har fortfarande ett par på listan jag vill hinna med, Patti Murin och Caissie Levy slutar tex i Frozen i mitten på februari, så den vill jag försöka hinna med, och så slutar Erika Henningson i Mean Girls snart också, och ett par veckor efter det så slutar Kate Rockwell och Grey Henson också i Mean Girls, så kanske klämmer in den en vända till. Vi får se vad som händer! 

Kommentera